چگونه کلبه سوئیسی بسازیم؟

ساخت کلبه چوبی برای تفریح و لذت بردن از زندگی مورد نیاز بوده و رفتن به کلبه، شما را از زندگی روزمره دور خواهد کرد. احساس آرامش داشتن در کلبه بسیار اهمیت دارد به همین جهت این کلبه‌های کوچک بیشتر در باغ، روستاهای کوچک و دنج یا کنار جنگل احداث می‌شوند.

گوش دادن به صدای طبیعت حس سرزندگی و طراوت را به شما هدیه خواهد داد. کلبه‌های سبک سوئیسی به علت زیبایی طرفداران بسیاری دارد. به ویژه زمانی که در یک زمین کشاورزی یا باغ احداث شده باشد، بسیار طراحی فوق‌العاده‌ای به شما خواهد داد.

 

ساخت کلبه چوبی

کلبه چوبی یا ویلا چوبی یک سازه ساختمانی سبک است که با سقفی به صورت شیب دار ساخته می‌شود. در کلبه‌های سوئیسی این سقف به صورت مثلث تعبیه شده و از دو ضلع مساوی یا دو ضلع ایستاده در مقابل هم ساخته می‌شود. گاهی اوقات سقف شیب دار آن تا روی زمین کشیده می‌شود. به کلبه‌های سوئیسی، کلبه‌های مثلثی یا فریم «A» نیز می‌گویند.

کلبه سوئیسی ظاهری مدرن دارد اما طراحی آن نشان دهنده یک کلبه کلاسیک و روستایی خواهد بود. زندگی در این نوع ویلا چوبی آرامش‌بخش بوده و خاطرات خوبی را به همراه دارد.

علاوه بر این مزایای دیگری نیز داشته و شما می‌توانید در یک محیط کوچک به ساخت کلبه چوبی و مدرن اقدام کنید. کلبه‌های کوچک هزینه کمتری داشته و شما با هر بودجه‌ای می‌توانید اقدام به این کار کنید.

 

ساختمان پیش ساخته کلبه سوئیسی

ساختمان پیش ساخته کلبه سوئیسی

تمام یا قسمتی از خانه‌های پیش‌ساخته در کارخانه یا کارگاه ساخته می‌شود. کلبه‌های پیش ساخته را به دو گروه تقسیم کرده‌اند. مراحل ساخت کلبه چوبی را در ادامه ذکر کرده‌ایم. البته این گروه‌ها با یکدیگر کمی تفاوت دارند.

کلبه سوئیسی قابل حمل: در این ساختمان تمام مراحل ساخت در کارگاه یا کارخانه انجام شده است. بعد از اتمام کار هنگامی که کلبه آماده شد به محل نصب انتقال می‌دهند.

کلبه سوئیسی غیرقابل حمل: در این مرحله قطعات آمده شده و سپس به مکان مورد نظر برای نصب منتقل خواهد شد.

 

مراحل ساخت کلبه چوبی

اولین اقدام برای ساخت کلبه چوبی خرید یا انتخاب یک قطعه زمین مناسب است. زیرا در حیاط خانه یا پشت بام نصب این‌گونه سازه‌ها غیرمجاز خواهد بود.

در مرحله بعدی باید با توجه به نوع سازه اقدامات لازم جهت دریافت پروانه و مجوز انجام شود. اگر کلبه شما قابل حمل باشد نیازی به کسب مجوز ندارید.

نقشه‌کشی دومین مرحله برای انجام ساخت کلبه چوبی خواهد بود. معمار پروژه با توجه به نظر کارفرما طرح‌های مختلف کلبه سوئیسی را ترسیم کرده و اجرای آن را به استادکاران می‌سپارد. در این مرحله باید با توجه به قوانین و نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان نقشه کلبه را ترسیم نمود.

 

ویلای فرم «A»

طرح‌های ویلای A تقریبا شبیه به هم بوده و ویژگی‌های شبیه به هم دارند. اگر چه طراحی این کلبه‌ها جذاب است اما مستلزم رعایت قوانین ساختمان‌سازی در زمان ساخت خواهد بود.

انتخاب این ویلا مقرون‌به‌صرفه بوده و با حداقل هزینه می‌توان آن را ساخت. زمان ساخت این ویلا کوتاه بوده و نیروی کار کمتری نیاز دارد.

 

مراحل ساخت کلبه چوبی

ساخت سکو یا فونداسیون

ساخت سکو یا فونداسیون یکی دیگر از مراحل ساخت کلبه چوبی است. سازه‌های پیش ساخته قابل حمل را روی سکوی بتنی سوار می‌کنند.

اگر سازه پیش‌ساخته غیرقابل حمل باشد نیاز به فونداسیون داشته و باید قبل از نصب پی‌ریزی شود. پیاده‌سازی نقشه توسط مهندس انجام شده و ابعاد واقعی آن نقشه را در اندازه واقع در زمین پیاده می‌شود. محل فونداسیون، ستون‌ها و… مشخص شده و به استادکاران سپرده می‌شود. اجرای پی، شناژ و بتن ریزی و ... برای مقاوم‌سازی فونداسیون ضروری خواهد بود. همچنین تراز داخلی سازه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

هنگامی که فونداسیون و پی‌ریزی در ویلا چوبی شما تکمیل شد، قطعات پیش‌ساخته مانند اسکلت فلزی، پانل‌های دیواری یا سقف و ... از کارخانه به محل نصب انتقال می‌یابند.

اگر سازه شما فلزی باشد باید در زمان ساخت فونداسیون، پلیت و صفحه ستون را بر روی فونداسیون قرار می‌دهند تا ستون‌های کلبه را به آن وصل کنند. هر ساختمان پیش‌ساخته‌ای فونداسیون مخصوص به خود را داشته و اگر ویلای چوبی شما دو طبقه باشد تیرچه‌ها و ستون‌ها روی آن فونداسیون نصب می‌شوند تا بتوان بعداً طبقه دوم را نیز به آن اضافه کرد.

 

محاسبات برق، گاز و آب

معمولاً در ساختما‌ن‌های پیش ساخته یا کلبه های سوئیسی از قبل تمام محاسبات سیم‌کشی و اتصالات برق و… انجام می‌شود. محل عبور سیم‌ها و لوله‌ها در کارگاه یا کارخانه، ساخته و طراحی خواهند شد.

هنگامی که سازه‌ها نصب شدند فقط نیاز به نازک‌کاری خواهند داشت. بدین معنی که تمام سیم، کابل و لوله‌ها باید در زیر دیوارپوش، کفپوش یا سقف کارگذاشته شود.

 

جمع بندی

قبل از اقدام به ساخت کلبه چوبی حتماً با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید. به کارگیری مصالح مرغوب برای ساخت ویلا چوبی سوئیسی بسیار اهمیت داشته و به دوام و ماندگاری ویلای شما کمک خواهد کرد.

این ویلای چوبی برای استراحت و دور شدن از هیاهوی روزانه بسیار مناسب بوده و با حداقل هزینه می‌توان این کلبه چوبی سوئیسی را احداث نمود.

 

منبع: سازه برتر